Algemeen

Onderwijstijd
Op onze scholen besteden we de beschikbare onderwijstijd doelgericht en effectief. Voor groep 1 tot en met 4 geldt een wettelijk minimum van 880 uur per jaar en voor groep 5 tot en met 8 minimaal 1000 uur. Onze scholen plannen structureel meer onderwijstijd in om leerlingen voldoende leertijd te bieden. Die tijd benutten we om een sterke basis te leggen in taal, lezen en rekenen én om aandacht te geven aan brede vorming, zoals cultuureducatie, burgerschap, sport en sociaal-emotionele ontwikkeling. De lestijd is zo ingericht dat er ruimte is voor instructie, verwerking, samenwerking en verdieping. Dankzij een doordachte jaarplanning, vaste ritmes en doelgerichte lessen gaat er geen tijd verloren en draagt elk moment bij aan de ontwikkeling van het kind.

Groep 1 en 2 – spelend en ontdekkend leren
In de kleutergroepen staat thematisch, kindgericht onderwijs centraal. We gebruiken de methode Schatkist, aangevuld met LOGO3000 voor woordenschatontwikkeling en CPS voor fonemisch bewustzijn, gecijferdheid en begrijpend luisteren.Daarnaast hebben we onze eigen aanvullingen ontwikkeld, die in de praktijk hun meerwaarde hebben bewezen.
Kleuters leren door te spelen, samen te werken en te ontdekken. Ze maken gebruik van ontwikkelingsmaterialen, spelen in speelhoeken en doen mee aan kringactiviteiten. De leerkracht en onderwijsassistent begeleiden hen doelgericht in hun taal- en rekenontwikkeling. Spel wordt bewust ingezet om begrippen als 'meer', 'minder' en 'evenveel' te oefenen.

Belangrijke ontwikkelgebieden zijn:

  • Taal en rekenen
  • Sociaal-emotionele ontwikkeling
  • Motorische en zintuiglijke ontwikkeling
  • Spel en creativiteit
  • Werkhouding en zelfstandigheid
LOGO3000 en CPS
Met LOGO3000 leren kleuters op speelse en gestructureerde wijze 3000 kernwoorden via themawoorden, praatplaten en taalactiviteiten. De CPS-materialen helpen bij het ontwikkelen van klankbewustzijn, woordbegrip en voorbereidende rekenvaardigheden.

Groep 3 tot en met 8 – bouwen aan kennis en vaardigheden
In de midden- en bovenbouw gebruiken we methodes die aansluiten bij verschillende instructieniveaus: basisinstructie, verlengde instructie en plustaken. De ontwikkeling van het kind staat steeds centraal. Naast methodetoetsen nemen we twee keer per jaar Cito-toetsen af.
We werken met coöperatieve werkvormen en elementen uit Teach Like a Champion. Leerlingen worden actief betrokken bij het leerproces en leren samenwerken, reflecteren en verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen leren.

Lezen

  • Groep 3: Veilig Leren Lezen
  • Groep 4 t/m 8: Estafette voor technisch lezen, gericht op nauwkeurig en vloeiend lezen
  • Groep 2 t/m 4: BOUW! voor leerlingen met leesproblemen

Taal en spelling

  • An Noer en Sirat: Staal
  • Al Qalam: Taal Actief

Rekenen

  • Alle scholen: Getal en Ruimte
  • Vanaf groep 5: extra ondersteuning met Bareka, gericht op het wegwerken van rekenhiaten

Schrijven

  • Groep 3 t/m 7: Pennenstreken
  • Bij zorgen over motoriek wordt samengewerkt met kinderfysiotherapie

Zaakvakken

  • Wijzer! – eigentijdse methode voor wereldoriëntatie

Cultuureducatie
Eén keer per week krijgen leerlingen les van een vakdocent cultuureducatie. In deze lessen werken zij aan creativiteit, expressie en cultureel bewustzijn, bijvoorbeeld via muziek, drama of beeldende vorming.

Verkeer

  • Deelname aan SCHOOL op SEEF en het Nationale verkeersexamen

Gymnastiek

  • Groep 1/2: door de eigen leerkracht
  • Vanaf groep 3: door een vakdocent lichamelijke opvoeding

Godsdienst
Godsdienstlessen worden verzorgd door een vakdocent islamitische vorming. Kinderen leren over geloof, waarden en omgangsvormen, gekoppeld aan hun eigen leefwereld,  burgerschap en actuele thema’s die schoolbreed worden gedragen. De lessen worden twee keer per week gegeven.

Sociaal-emotionele ontwikkeling en veiligheid
Onze scholen werken met KiVa, een programma voor sociaal-emotionele ontwikkeling en groepsvorming. KiVa bevordert positieve omgang en voorkomt pestgedrag. De lessen worden wekelijks gegeven en ieder schooljaar worden groepsafspraken opnieuw gemaakt. Elke school heeft daarnaast een anti-pestprotocol.

Burgerschap en sociale integratie
Leerlingen worden voorbereid op actieve deelname aan de samenleving. We stimuleren samenwerking, respect en maatschappelijke betrokkenheid in én buiten de les. Leerlingen leren omgaan met verschillen en dragen verantwoordelijkheid voor zichzelf en hun omgeving.

Voorbeelden van activiteiten:

  • Leerlingenraad met inspraak en verantwoordelijkheid
  • Debat of rollenspel over democratie 
  • Gastlessen over o.a. veiligheid en geschiedenis
  • Educatieve uitstapjes met maatschappelijke insteek (musea, tweede kamer)
ICT en digitale vaardigheden
Vanaf groep 1 leren kinderen omgaan met digitale middelen. ICT ondersteunt het onderwijs op een eigentijdse manier:
  • Groep 1/2: iPads met educatieve apps en digitale software uit de methode.
  • Vanaf groep 4: werken met Chromebooks via het platform van Cloudwise
  • Vanaf groep 5: werken met Snappet, adaptief oefenen op eigen niveau voor rekenen, taal en spelling.
Huiswerk
  • Groep 1 t/m 3: korte thuisopdrachten die aansluiten bij het leerproces en ouderbetrokkenheid stimuleren
  • Groep 4 t/m 8: structureel huiswerk als voorbereiding op het voortgezet onderwijs

Leerlingen leren zo plannen, verantwoordelijkheid nemen en zelfstandig werken.

De Rijke schooldag en de brede school
Onze scholen bieden een rijke schooldag, waarin kinderen zich niet alleen cognitief maar ook sociaal, creatief en lichamelijk ontwikkelen. We organiseren zelf extra activiteiten op het gebied van sport, cultuur, techniek en taal. Deze activiteiten worden door de school verzorgd en vinden plaats onder of aansluitend aan de lestijd. Zo krijgt ieder kind de kans om talenten te ontdekken en verder te ontwikkelen.

Kwaliteitszorg en ondersteuning
We volgen de ontwikkeling van onze leerlingen zorgvuldig. De resultaten van methode- en Cito-toetsen worden geanalyseerd en besproken binnen het team. Op basis daarvan stellen we groeps- en onderwijsplannen op.

De intern begeleider bewaakt de zorgstructuur en begeleidt het traject van signalering, ondersteuning en indien nodig de afstemming met het samenwerkingsverband.
Onze scholen zorgen ook voor een goede overgang naar het voortgezet onderwijs. In de bovenbouw bereiden we leerlingen voor op deze stap met loopbaanoriëntatie, oudergesprekken en overleg met VO-scholen.
Onze medewerkers scholen zich voortdurend in thema’s als instructievaardigheden, klassenmanagement en taalontwikkeling. Zo blijven we ons onderwijs verbeteren en versterken we onze kwaliteit van binnenuit.

Samen werken aan een veilige schoolomgeving
We hechten veel waarde aan een veilige en vertrouwde omgeving voor onze leerlingen. Daarom monitoren we de sociale veiligheid systematisch via het instrument WMKPO. Leerlingen geven hierin tweemaal per jaar hun mening over hoe zij zich voelen op school, hoe de sfeer is en of zij zich gezien en gehoord voelen. Daarnaast voeren we regelmatig kindgesprekken waarin ruimte is voor persoonlijke beleving, welbevinden en sociaal contact. Ook ouders betrekken we actief: via tevredenheidsvragenlijsten, koffiemomenten en ouderpanels halen we breed signalen op over veiligheid, sfeer en communicatie. Deze input gebruiken we om gericht te blijven bouwen aan een warme, positieve schoolcultuur waarin elk kind tot bloei kan komen.