Missie en visie

De Stichting Islamitische Scholen Rijn en Gouwe (SISRG) is de overkoepelende organisatie van drie islamitische basisscholen: Al Qalam in Gouda, An Noer in Alphen aan den Rijn en Sirat, die in augustus 2025 van start gaat in Woerden. Op onze scholen bieden wij regulier basisonderwijs, geworteld in een islamitische identiteit en gericht op kwaliteit, veiligheid en persoonlijke ontwikkeling.

Missie
Onze missie is het bieden van kwalitatief hoogstaand onderwijs in een veilige en inspirerende leeromgeving, gebaseerd op islamitische waarden. We sluiten aan bij de uniciteit van elk kind, combineren kennis en persoonsvorming, en verbinden onderwijs aan de waarden van de gemeenschap waarin we geworteld zijn.

We realiseren dit door:

  • het verzorgen van kwalitatief uitstekend onderwijs dat aansluit bij elk kind;
  • evenwichtige aandacht voor denken, doen en welbevinden;
  • ruimte voor levensbeschouwelijke ontwikkeling en morele vorming;
  • het bouwen aan een veilige, respectvolle schoolcultuur voor leerlingen en medewerkers.
Visie
Onze scholen zijn waardengemeenschappen waarin vanuit het islamitisch geloof wordt gewerkt aan verbondenheid, verantwoordelijkheid en groei. We zien het als onze opdracht kinderen te begeleiden naar zelfstandigheid, kritisch bewustzijn en maatschappelijke participatie. We werken opbrengstgericht, met moderne methodes en hoge ambities. Leerkrachten stemmen hun onderwijs af op de onderwijsbehoeften van leerlingen en blijven zich ontwikkelen binnen een professionele cultuur.

De relatie met ouders, samenwerking met partners en interne kwaliteitszorg zijn hierin onlosmakelijk verbonden.

Strategisch beleid 2019–2023 

1. Identiteit
Binnen onze scholen bereiden we kinderen voor op het leven in een diverse samenleving, waarin respect, verantwoordelijkheid en sociale betrokkenheid sleutelbegrippen zijn. Vanuit de islamitische traditie brengen we waarden over die richting geven aan denken en handelen: rechtvaardigheid, compassie, verantwoordelijkheid en zorg voor de aarde.

Onze adviseur burgerschap en identiteit, Asma Bouhotan, ondersteunt teams bij het vormgeven van deze waarden in lesinhoud, pedagogisch handelen en levensbeschouwelijke vorming. Ze verzorgt scholing, adviseert over leerlijnen en helpt scholen om de identiteit levendig en eigentijds te houden.

Kinderen leren door verhalen, voorbeelden en gesprekken moreel afgewogen keuzes te maken. Ze ontdekken wie ze zijn, waar ze voor staan en welke rol ze kunnen spelen in de samenleving. Daarbij hoort ook aandacht voor duurzaamheid en een gedeelde verantwoordelijkheid voor de wereld om ons heen.


2. Onderwijs en kwaliteit
Onze scholen werken doelgericht aan stabiele en bovengemiddelde resultaten. Dat is geen toeval, maar het resultaat van een doordachte aanpak: leerkrachten werken handelingsgericht, differentiëren bewust en maken keuzes op basis van wat aantoonbaar werkt. Rekenen, taal en lezen vormen de kern van ons onderwijs.
We streven naar excellent onderwijs. Dat betekent dat we niet alleen sturen op wat voldoende is, maar voortdurend reflecteren, bijstellen en verbeteren. Onze ambitie is dat elk kind tot zijn recht komt, in een krachtige leeromgeving die hoge verwachtingen combineert met warme ondersteuning.
Binnen de stichting ondersteunt kwaliteitsmedewerker Hafsa Benaissa de scholen bij het analyseren van opbrengsten, het voeren van het onderwijskundig gesprek en het borgen van een professionele kwaliteitscultuur. Samen geven we vorm aan een sterke verbetercyclus, met oog voor ontwikkeling in de praktijk.
Passend onderwijs bouwen we verder uit. We versterken het aanbod voor hoogbegaafde leerlingen, verbeteren de integratie van kwetsbare kinderen en voeren het gesprek over inclusief onderwijs. Wat kunnen en willen we als team betekenen? Daarbij stemmen we het onderwijs af op wat leerlingen wél kunnen, met aandacht voor VVE, jeugdhulp, brede ontwikkeling en taalvaardigheid.
Ons taalonderwijs krijgt een krachtige impuls via het taalbeleidsplan. Het doel is helder: elk kind ontwikkelt een stevige taalbasis die de toegang tot het volledige curriculum vergroot. Zo bouwen we aan onderwijs dat werkt, voor ieder kind.

3. Professionalisering
Wij investeren in professionele ontwikkeling, teamleren en gedeeld eigenaarschap. Samen bouwen we aan een cultuur waarin resultaten besproken worden, feedback vanzelfsprekend is en onderzoekend werken wordt gestimuleerd.
Ondersteuning komt vanuit het team én, waar nodig, van buiten. Collega’s begeleiden elkaar, delen expertise en bouwen aan een gedeelde professionele taal. Waar gewenst wordt dit aangevuld met externe scholing, coaching of advies. Leerteams, intervisie, collegiale consultatie en gerichte trainingen zijn structureel onderdeel van ons werk aan onderwijskwaliteit.
Ook tussen de scholen vindt structureel intervisie plaats. Door praktijkervaringen te delen en van elkaar te leren, versterken we niet alleen de expertise maar ook de samenhang binnen de stichting.
We erkennen verschillen in talent en expertise. Leerkrachten met specifieke kwaliteiten krijgen ruimte om deze breder in te zetten. Gedeeld leiderschap krijgt zo vorm in de praktijk: in een professionele cultuur waarin verantwoordelijkheid samen wordt gedragen.

4. Arbeidsmarkt
Goede leraren zijn onmisbaar. De krapte op de arbeidsmarkt vraagt om een actieve benadering. We zetten in op het werven van starters, het goed begeleiden van zij-instromers en het samenwerken met besturen en hogescholen.
We bieden starters intensieve begeleiding, coaching en ruimte om te groeien. Voor zij-instromers creëren we trajecten met begeleiding vanuit de school, stichting en pabo. Onze scholen zijn aantrekkelijke werkplekken: klein van schaal, sterk in cultuur, professioneel en warm tegelijk.
We werken aan een organisatie waarin leraren zich gezien en gewaardeerd voelen. Autonomie, professionele dialoog, gezamenlijke verantwoordelijkheid en ruimte voor initiatief zijn kernbegrippen.

Tot slot
SISRG is een stichting in beweging, met een helder profiel, sterke ambities en betrokken teams. We verbinden islamitische waarden met eigentijds onderwijs en werken aan een toekomst waarin kinderen én professionals zich kunnen ontwikkelen. Daarbij zijn kwaliteit, identiteit en samenwerking de pijlers onder ons handelen.